Welkom op de website van:

Biografie

In het jaar 2002 werd door een aantal mannelijke leden van diverse zangkoren het idee geopperd om tijdens het jaarlijkse vierkorenconcert in Oude Tonge op Goeree-Overflakkee als gelegenheids-piratenkoor op te treden. Dit optreden was een groot succes en resulteerde in de oprichting van “Het Flakkees Piratenkoor” op 8 maart 2003. Hiermee is “Het Flakkees Piratenkoor” het oudste Shanty –koor op Goeree-Overflakkee.

Het repertoire van het koor bestaat uit zeemansliederen in de sfeer van seasongs en werkliederen uit de vroegere vrachtzeilvaart die “Shanty’s worden genoemd. De liederen worden met veel enthousiasme gezongen in zowel het Nederlands, het Engels, het Spaans en het Duits. Deze liederen gaan altijd over de zee, een schip, havens, vrouwen, het leven aan boord en natuurlijk over het passagieren van de bemanning, aan de wal.

Het koor telt momenteel een 25-tal leden, afkomstig van Goeree-Overflakkee en de omliggende regio’s. De optredens vinden plaats, bij maritieme evenementen zoals “De Havendagen Rotterdam”, jubilea, bedrijfsfeesten, braderieën, bejaardencentra en ook is het koor een graag geziene gast op shantyfestivals in de regio’s.

In 2008 heeft het koor op uitnodiging opgetreden in het E.O. televisieprogramma “Korenslag” in Hilversum.

Hennie Huisman was daar de presentator. De Piraten hebben goed gepresteerd en wisten wegens goede koorzang door te dringen tot de halve finale !

Het Flakkees Piratenkoor wordt muzikaal begeleid door een accordeons, slagwerk en waar van toepassing de mondharmonica en af en toe een gitaar. Door het enthousiasme waarmee de zeemansliedjes worden gezongen heeft dit geleid tot vele optredens zowel op Goeree-Overflakkee als in de regio’s. Diverse koorleden zingen ook solo nummers. De zangdocente/accordeoniste  is Marjo Knöps. Zij streeft er naar om meerstemmig te zingen wat als resultaat heeft dat diverse liederen vierstemmig gezongen worden. Dit vind je niet vaak terug bij Shanty –koren.

Hieronder een kleine bloemlezing van diverse optredens:

*Wereldhavendagen Rotterdam * Finex van Ghent Mariniers kazerne Rotterdam *Koninginnedag Dirksland *Hotel New York te Rotterdam  *Gouda tijdens de Goudse havendagen *Restaurant Delta Expo te Stellendam *Henry Dunant * Fort “De Hel” te Willemstad *Havendag te Middelharnis *Unilever te Rotterdam * Dansschool “Klein Parijs” * Openlucht theater “Mare” * Watersportvereniging. De Gorse te Den Bommel * Piratenavond “Hoezemoos” * Stichting Omloop Goeree-Overflakkee * Visserijdag te Ouddorp * Oeltgendagen te Ooltgensplaat *Restaurant Piet Hein te Herkingen * Clubhuis O.F.B te Ooltgensplaat * Watersportvereniging Flacquee te Middelharnis * Brandersfeesten Schiedam * Shantyfestival Spijkenisse * Winkelcentum Terneuzen *Diverse feesten, partijen braderieën en vele anderen evenementen.

Bezoek ons ook op